Fast arbejde

Kilde: TV MIDTVEST

Mange af os nyder jævnligt en cappuccino eller cafe latte ved stranden eller på gaden ved en lille kaffevogn.

Den trehjulede forretningsvogn er med stor sandsynlighed rullet ud fra virksomheden TMP i Glyngøre.

Som de eneste i landet udvikler og sælger virksomheden streetfood-vogne til is, øl, juice, pizzaer og kaffe.

– Vi fik en henvendelse og blev spurgt, om vi kunne lave en tuktuk om til en kaffevogn. Det blev startskuddet til et street-koncept , hvor vi laver individuelle løsninger til salgsvogne efter kundernes ønske, siger Thomas Møller Pedersen, der er administrerende direktør.

Det er sjældent, at to er ens, fortæller Thomas Møller Pedersen, hvis forbogstaver har lagt navn til Virksomheden.

– Den største opgave, når jeg får en henvendelse fra folk, der kigger på street food-vogne, det er faktisk at omsætte deres idéer til noget, jeg kan forstå, og til noget jeg kan få tegnet , produceret og give en pris på, siger han.

Dansk og nordisk mester

Virksomheden har i en årrække importeret og solgt Piaggio Ape tuktukker fra Italien, der kører på benzin. De er de seneste år suppleret med Ive-Cars fra Kina, der kører på el. 

Det er de to typer tuktukker, der nu har ført Glyngøre-virksomheden ned ad en helt ny vej med udvikling og opbygning af salgsvogne, der er skræddersyet til forskelligt mad og drikke.

Forvandlingen foregår i montageværkstedet, der er omdrejningspunktet i den 6000 kvm store virksomhed indrettet i en del af den tidligere Jamo-bygning i Glyngøre.

Det er chefens fortid som dansk og nordisk mester i road-racing og flotte placeringer i top fem ved EM og VM, der har grundlagt virksomheden .

– Fra 1983-1987 lavede jeg ikke andet end at køre ved mesterskaber rundt omkring i Europa. Der var andre kørere, der lige som jeg selv væltede nogle gange og havde brug for at kunne reparere deres motorcykler her og nu. Så jeg havde en lastbil med, der var fyldt med reservedele, som jeg solgte af. Det var sådan, det hele startede, fortæller Thomas Møller Pedersen.

Han driver i dag virksomheden sammen med sin ægtefælle Margit, der blandt andet styrer bogholderiet og er husets ”blæksprutte”, og sønnen Michael, der har fokus på salg og marketing og har opbygget et nyt website-system med 900.000 varenumre. Så ja, salg af reservedele spiller stadig en stor rolle.

Det sidste nye, der er udviklet i Glyngøre, er en minicamper til at spænde efter cyklen. Den består af fire skaller, der er samlet i en aluminiums profil og monteret med dør og to indvendige sovepladser .

Prototypen vejede 110 kg, og det er nu lykkedes at nedbringe vægten til 80 kg. Målet er at lande på 65 kg blandt andet ved at opbygge inventaret i kulfibre.

– Det er lidt ligesom i gamle dage , da jeg kørte motorcykelløb. Da gik vi og borede huller i skruer og bolte og skilte gearkasserne ad for at lette dem . Hver eneste lille hul , vi kunne lave og pudse af , talte jo.

Det er faktisk nøjagtigt det samme, vi har gjort på cykel-camperen for at minimere vægten mest muligt, forklarer Thomas Møller Pedersen.

Camperen er for alvor sat i produktion sidste år, og virksomheden har fået henvendelser fra hele verden, bl.a. er der en på vej til Canada.

TMP har 10 ansatte og sælger også elscootere og elcykler.

 

Se udsendelsen herunder:

Indkøbskurv

Login