TMP Bulletin- og Servicemeddelelser
Vi anbefaler alle at læse denne guide, som kort beskriver: hvordan man bedst opretholder levetiden på sin lithium batteri pakke
Ape 50
Ape 50 - Værkstedsmanualer
Ape 50 - Fragtskader og transport
FRAGTSKADER Ape 50.
Procedure ved modtagelse:
Ved fragtskader bedes i ved modtagelse og behandling af disse være ekstra opmærksom på følgende:
I henhold til Danske fragtmænds Forretningsbetingelser afsnit 4.3, skal reklamation ske straks ved godsets modtagelse og påføres fragtbrevet inden underskrift for modtagelse. Dette gælder også alle synlige skader på emballagen.
Ved kvittering uden forbehold på fragtbrev, betragtes Køretøjet som afleveret uden skader og bevisbyrden for eventuelle skader påhviler modtager.
Desuden skal en skade, for at sikre hurtig og korrekt sagsbehandling hos fragt selskabet, meddeles TMP umiddelbart efter modtagelsen.
Billedmateriale af skader vedhæftes mail som sendes til info@tmp.dk
Med venlig hilsen
TMP
Ive-Car
Ive-Car - Bruger- / Servicemanual
Ive-Car Service intervaller skal overholdes for at fastholde garanti og reklamationsret. herunder anført med tid eller afstand, hvadend der kommer først:
- service – 1.000 km. eller 2 mdr.
- service – 3.000 km. eller 6 mdr.
- service – 6.000 km. eller 12 mdr.
- service – 9.000 km. eller 18 mdr.
- service – 12.000 km. eller 24 mdr.
Herefter anbefales løbende service fortsat med intervaller på 3.000 km. eller 6 mdr.
Klik på linket herunder for at downloade digital bruger- / Servicemanual:
Fil mangler
Vi anbefaler alle at læse denne guide, som kort beskriver hvordan man bedst opretholder levetiden på sin lithium batteri pakke
Ive-Car - Klargøring & Service
Herunder finder du forskellige nyttige instrukser til klargøring og service af Ive-Car kabinescootere:
Fejlfindings guide - Ive-Car PLUS
Batteriproblemer:
Opleves problemer med batteriet, læs venligst dette:
Hvis der opstår problemer vedrørende Ive-Car Plus+ batterier, eller opleves manglende rækkevidde Skal du kontakte TMP.
Men inden du gør det, vil vi lige bede dig hjælpe os lidt på vej, ved at læse disse punkter og derefter aflæse de vigtigste oplysninger om Batteriet :
- Oplad batteriet 100%
- Åbn bagsædet ved at åbne de to hasper forneden:
- Tryk derefter på knappen til højre på det lille display på batteriet/batterierne og aflæs batteri procent% og Volt:
- Når du har aflæst batteri % og Volt for dit/dine batterier sender du det til Service@tmp.dk , sammen med en kort beskrivelse af hvad du oplever problemer med.
- Derudover sender du følgende:
- Navn
- Telefonnummer
- Adresse
- Stelnummer
Så vender vi tilbage hurtigst muligt.
”den er død”
- Kontroller om hovedafbryder er slået til eller fra
- Kontroller om ledningerne/stik er korrekt isat batterierne. (skal klikke)
- Kontroller spænding på batterier ved at trykke på knappen ved det lille display ovenpå hvert batteri.
- Tryk igen på knappen for at skifte imellem visning af spænding i procent (%) eller spænding i volt (V)
- Hold en bremsepedal eller bremsegreb inde, og hold samtidigt startknappen inde indtil der kommer lys ved startknappen.
- Hvis startknappen blinker, skal du prøve igen, eventuelt trykke en anden bremse. (parkeringsbremsen er ikke brugbar til opstart)
- Er der fortsat iken ”liv” – skal stikket i kontrol boksen tjekkes. Denne sidder forrest under førersædet og har 4 multistik med en masse ledninger.
- Tjek at alle stik er isat korrekt. (de skal sige ”klik” når de samles)
- Særligt det lille stik med rød, gul og sort ledning, har vi oplevet løsrevet, vær derfor særligt opmærksom på dette (forbindelse til startknappen)
- Afmonter det sølvfarvede panel under styret og tjek at stikket på bagsiden af startknappen er korrekt monteret og ikke har løsrevet sig.
”Den lader ikke”
- Tjek at der er strøm i den stikkontakt som benyttes til opladning – lange forlængerledninger og kabelruller kan have for stort spændingstab til at opladning kan virke. Benyt derfor en stikkontakt som er vægmonteret og i direkte forbindelse med bygningens hovedrelæ.
- Tjek at der er lys i ladekablet – hvis ikke, prøv med et andet ladekabel
- Når ladekablet er sat i kabinescooteren, skal man kunne høre en lille blæser starte op efter få sekunder (blæser fra det indbyggede ladeapparat i bagenden af kabinescooteren)
- Når opladning er igangværende, blinker den lille lampe ved ladestikket i kabinescooteren rød med cirka et sekunds mellemrum.
- Hvis den lille lampe blinker gult, er det tegn på batterifejl – kontakt TMP
- Hvis blæseren ikke starter, er det tegn på en af følgende:
- Batterierne allerede er fuldt opladet.
- Det indbyggede ladeapparat har en deffekt.
- At batteriet er overafladet og derfor er gået i dvale.
- Hvis ovennævnte kriterier er opfyldt, men batterierne stadig ikke blive ladet – prøv at lade direkte på batterierne med det eksterne ladeapparat (ekstraudstyr) – dette kan udelukke om fejlen er ved batteri eller det indbyggede ladeapparat.
Fejlfindings guide - Ive-Car SPORT
Indhold følger
NIU
NIU - Garantireparationer på KQi el løbehjul
Ved behov for garantireparationer på NIU el løbehjul, klik ind på niu.besender.com (NIU’s europæiske servicepartner fra Tyskland)
1 – Her klikker du på “Request repair”
2 – Udfyld derefter formularen, sørg for at have billede klar af salgsfaktura samt 2 billeder af “fejlen” eller delen som fejler.
3 – Udfyld derefter adresseoplysninger og tryk “submit”
4 – Du vil efter kort tid modtage en bekræftelses email med et “RMA ID”. Så snart service teamet har gennemset din “request” vil du modtage ny email med yderligere instrukser og vedhæftet fragtlabel.
5 – Sørg for at pakke løbehjulet forsvarligt til forsendelse, gerne i original emballage!
NIU - teknisk support og produkt træning
Generelt om NIU teknisk support og produkt træning: (Vigtig læsning!)
NIU Academy – NIU har en omfattende og meget nyttig platform til produkttræning for sælgere og serviceteknikere. find afsnittet på academy.niu.com – mangler du et login, kontakt os på 97740733
NIU teknisk support – Ved behov for teknisk support, sidder der et team klar til at hjælpe. De skriver som udgangspunkt på engelsk, men vi har oplevet at de har svaret tilbage på dansk, ved henvendelser som er skrevet på dansk.
Benyt den tekniske support på en af følgende to måder:
- log ind på support portalen og opret en ticket med dit spørgsmål. herefter kan du nemt holde styr på forskellige tickets og svar/løsninger.
Husk altis at inkludere stelnummer på køretøjet som henvendelsen handler om, så supporteren har mulighed for at sende opdateringer direkte til scooteren hvis dette er en mulig løsning.
På support portalen har du også mulighed for at læse en masse forskellige spørgsmål og løsninger (rigtig nyttig læsning til kaffe pauserne) - Send en mail til technical@niu.com med spørgsmål, stelnummer og eventuel billede af fejl eller mangler. herefter vil de vende tilbage på mail. – bemærk at denne løsning nemt bliver uoverskuelig hvis der er gang i flere sager. derfor anbefaler vi alle at bruge ticket systemet på support portalen.
Mangler du login til NIU’s support portal, ring 97740733
NIU - Brugermanualer
Herunder kan relevante NIU brugermanualer downloades. Bemærk at de er på engelsk.
NIU - Servicemanualer
Service og vedligehold
Brugeren anbefales at få sin scooter kontrolleret of vedligehildt løbende, også selvom køretøjet har holdt stille i en længere periode.
Regelmæssig vedligeholdelse / Service.
Brugeren anbefales at få sin scooter gennemgået 2 måneder efter køb, eller efter 500 kørte kilometer (hvad end der kommer først)
Overordnet kontrol og service anbefales udført hver 6. måned, eller 3.000 kørte kilometer derefter.
Dagligt vedligehold
Hvis der opstår problemer med scooteren, læs venligst afsnittet “Home Repair Instructions” i brugermanualen, eller lever scooteren hos din lokale forhandler til kontrol og service.
Vask af Scooter
Ved vask af scooter anbefales det at bruge en neutral sæbe. brug et blødt klæde til at tørre scooteren, for at undgå ridser.
Herunder kan relevante NIU servicemanualer downloades. Bemærk at de er på engelsk.
NIU - Diagnoseværktøj
H2 diagnistoc tool manual:
H1 diagnistoc tool manual:
H1 opdateringsfil:
NIU - Hastighedsændring
Brug disse hastighedsfiler til at ændre hastighed på NIU scootere med H1 diagnoseværktøjet:
- UQi Sport – 30 km/t.
- MQi+ Sport – 30 km/t.
- MQi+ Sport – 33 km/t. (2023 version, kan også bruges på ældre 1200W motorer)
- MQi+ Sport – 45 km/t.
- MQi+ Sport – 45 km/t. (2023 version, kan også bruges på ældre 1200W motorer)
- NQi Sport – 30 km/t. (før 2021)
- NQi Sport – 30 km/t. (fra 2021)
- NQi Sport – 45 km/t. (før 2021)
- NQi Sport – 45 km/t. (fra 2021)
Følg disse punkter for at opdatere hastighed:
- Download Zip fil som matcher den aktuelle model
- Udpak zip filen, så du har en .bin fil klar på din PC
- Tilslut H1 diagnoseværktøj til PC med USB-kabel
- Vælg menupunkt “USB” på H1 diagnoseværktøj. herefter vil du kunne finde den på computeren, på samme måde som et USB drev.
- Kopier den aktuelle .bin fil til drevet. sluk derefter for H1 diagnoseværktøj og hiv USB kabel ud.
- Tilslut H1 diagnoseværktøj til scooter via lade stikket under sædet (sørg for at batteri er tilsluttet og opladet)
- Vælg menupunkt FOC_UP på H1 diagnoseværktøj og følg instrukserne som anvises på skærmen af H1 diagnoseværktøj.
- når skærmen skriver “success to update FOC” kan du slukke for H1 diagnoseværktøj, fjerne kabel fra ladestik og slukke tænding på scooteren
- husk at udføre hastighedstjek – sæt scooteren på centerfod, sæt tænding på, og kontroller top hastighed i højeste køremode. ved “30 km/t. vil topfarten være ca. 33 km/t. på denne måde, og ca 46-47 km/t. ved “45 km/t.” filen.
Ved yderligere spørgsmål til dette, kontakt os på 97740733
NIU Smartphone app (NIU e-scooter)
NIU’s smartphone app kan downloades fra Apple og Android smartphones, via App store eller google play
Når app’en er installeret på brugerens smartphone, skal man oprette en NIU-bruger med sin email adresse, så man kan tilgå app’en og dermed sine køretøjer, fra andre enheder hvis man skulle være uheldig at miste sin telefon.
Du har to muligheder for nemt at binde løbehjulet med APP’en.
Hvordan kan jeg forbinde min NIU scooter med NIU APP’en?
Følg nedenstående trin!
Mulighed 1: scan QR-kode
- Find QR-koden med SN-nummeret på din scooter i manualen.
- Åbn APP’en og brug den integrerede scanner til at scanne QR-koden.
- Giv din scooter et navn, eller spring dette trin over.
Mulighed 2: Indsæt SN-koden manuelt
- Vælg muligheden ‘Manuelt Bind køretøj’, når du åbner APP’en.
- Udfyld SN-koden og ‘Bekræft binding’.
- Giv din scooter et navn, eller spring dette trin over.
Alting står på kinesisk?!
Sproget skal som udgangspunkt være sat til engelsk når NIU app’en bliver installeret.
– Vi har dog indimellem set at alting står med kinesiske tegn i app’en efter installation.
Sproget kan ændres tilbage til engelsk ved at følge denne korte guide:
Talaria Sting
Talaria Sting - Hastighedsændring
Talaria Sting Off-road: De nye off-road modeller kan være begrænset til 54 km/t. fra fabrikken. Med nogle enkle indgreb kan denne hastighedsbegrænsning fjernes, hvorefter topfarten vil være over 80 km/t.
Talaria Sting - Serviceinstrukser
Ved service skal olie fra reduktions gearkassen skiftes. Benyt 150 ml. af varenummer: 152Z1609 – “Gearolie Ape 50”
Brug og vedligeholdelse af gearkasse og controller
- Kontroller regelmæssigt, om gearkassens fastgørelsesskruer er løse, og smøreolieniveauet er mellem de øvre og nedre krydsmærker.
- Kør ikke på den elektriske motorcykel, hvis gearkassen mangler smøreolie.
- Den første inspektion og vedligeholdelse skal udføres efter indkøringsperioden på 300 km.
- Efter indkøringsperioden skal smøreolien udskiftes hver 1000 km (smøreoliekvalitet: CL-5 85W/90).
- For at udskifte smøreolien skal du først løsne låget ved påfyldningshullet på gearkassen. Løsn derefter olieafløbsbolten for at dræne den brugte smøreolie ud. Når der ikke er mere brugt smøreolie, skal du rense snavset på den magnetiske kerne af olieafløbsbolten og derefter fastgøre den tilbage på gearkassen og fylde 150 ml smøreolie i gearkassen gennem oliepåfyldningshullet.
- Kontroller regelmæssigt, om forbindelsesledningerne mellem motor og controller er løse, og om isoleringen af ledningerne har en god stand.
- Kontroller om sikringen er løs eller smeltet.
- Kontroller bremser og udskift bremseklodser hvis nøsvendigt
- Udskift bremsevæske
- Smør og efterspænd drivkæde – udskift om nødvendigt.
- Det anbefales ikke at køre i dybt vand. Ellers kan motoren fungere forkert.
- Det anbefales ikke at bruge højtryksrenser til at vaske motoren og controlleren.
Talaria Sting - Fejlkoder og løsningsforslag
På Talaria Sting modellerne kan der vises forskellige fejlkoder i displayet. download oversigten herunder for fejlkoder og løsningsforslag:
Tromox
Tromox Klargøring
Links til monteringsvejledninger:
Efter montering:
1. Tjek kædejustering (Mino & Mino-B)
Ved stikprøver har vi konstateret at nogle af køretøjerne er leveret med meget stramme kæder.
Udfør hurtig justering af kædeslup, så der er 15-20mm. Kædeslup midt imellem baghulsaksel og motortandhjul
2. Rens bremseskiver med bremserens
Bremseskiverne kan være dækket af et tyndt lag konserveringsolie fra transporten. Fjernes dette lag ikke, kan bremserne overophede og ødelægge bremseskiverne.
3. Husk at holde batteri mellem 30-70% ved opbevaring indtil salg.
Det er vigtigt at batteriet holdes mellem 30-70% opladning ved opbevaring indtil salg eller demokørsel.
Når køretøjet ikke bruges, afbryd derfor hovedafbryderen under sædet, eller fjern stikket fra batteriet for at undgå løbende afladning af batteripakken.
Se øvrige anbefalinger om opbevaring af Lithium-ion batteripakker her
Tromox - Owners manual
Links til engelske owners manualer:
Tromox - Service manual
Generelt for Tromox, anbefales det at føste service udføres efter 1.000 km eller to måneder (hvad end der kommer først) og derefter ved hver 3.000 kilometer eller 6 måneder (hvad end der kommer først)
Ved regelmæssig service skal følgende punkter kontrolleres:
- Kæde eller drivrem skal kontrolleres og justeres hvis nødvendigt
- Kæde skal rengøres og smøres, eventuelt skiftes hvis der er stive led
- Tandhjul inspiceres og udskiftes om nødvendigt.
- Bremseklodser og bremseskiver inspiceres og udskiftes om nødvendigt
- Bremsevæske inspiceres og udskiftes om nødvendigt
- Bremsekalibere rengøres og stempler smøres
- Styrtøj inspiceres og smøres/efterspændes ved behov
- Dæk inspiceres og dæktryk tilpasses (nye dæk monteres om nødvendigt)
- Diverse skruer, bolte og møttriker tjekkes og efterspændes.
Se flere instrukser vedr. service og garanti i filen “Tromox Operations instructions” nedenfor.
Links til engelske Service manualer: